Academische Boeken Club met Persis Bekkering's Een Heldenleven

Een samenwerking van Bureau Alumnirelaties en de Academische Club

20nov2018 17.30 - 18.45

Lezing

We heten u van harte welkom bij onze maandelijkse boekenclub. Normaliter interviewt Persis Bekkering een UvA-wetenschapper over haar/zijn favoriete boek. Vandaag wordt Persis zelf geinterviewd door UvA-wetenschapper Margriet van Heesch over haar debuutroman 'Een heldenleven'.

De Academische Boekenclub

Bij de Academische BoekenClub (ABC) staat één boek centraal: het favoriete boek van een UvA-wetenschapper is het uitgangspunt. Vandaag is schrijfster en journalist Persis Bekkering niet degene die  interviewt maar die geinterviewd wordt! Persis schreef dit jaar haar debuutroman 'Een heldenleven' en wordt geinterviewd door Margiet van Heesch.

Boek niet (uit)gelezen?

Omdat we deze mooie avonden aan een groter publiek willen presenteren, en omdat we ook geïnteresseerden welkom heten die wellicht het boek niet helemaal uit hebben, behandelen we het boek plenair met veel mogelijkheid om vragen te stellen en te discussiëren.

Over Persis Bekkering

In haar debuutroman 'Een heldenleven' onderzoekt Persis Bekkering wat de prijs is van perfectie, en wat kunst nog kan betekenen in onze prestatiemaatschappij. Het is het droomdebuut van een uiterst originele nieuwe stem in onze letteren.

Persis Bekkering studeerde Griekse en Latijnse taal en cultuur in Groningen en Literatuurwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. Ze is freelance kunstjournalist. Haar specialisaties zijn klassieke muziek en literatuur. Ze werkt voor diverse opdrachtgevers, zoals De Volkskrant en Elle.

Over 'Een Heldenleven'

Igor, of igor zoals hij zelf beweert, is een held. Hij kan alles, en wat hij nog niet kan leert hij sneller dan iedereen. Een uitzondering, die zichzelf niettemin genereus met de wereld deelt. Iedereen wil in de buurt zijn van deze levende legende. Hij is, onder pseudoniem, een beroemde straatfotograaf. Kookt op sterrenniveau in zijn tot aan het plafond volgebouwde appartement, waar hij ook 's werelds grootste dirigenten van advies voorziet. Want de laatste jaren is hij gek genoeg blijven hangen in de klassieke muziek. Igor is een verbluffend virtuoos violist, zijn spel is foutloos en perfect. Zo perfect dat het een probleem is geworden. Zijn nieuwe muziekvriend Adrian, die hij op een Europese tournee ontmoet, confronteert hem ermee. Levert perfecte beheersing van zijn instrument wel echte muziek op? Als igor op een dag wakker wordt in het bed van de jonge, veel te serieuze beeldend kunstenares Kiriko, wordt hij andermaal geconfronteerd met de uiterste consequenties van zijn heldendom.

Over Margiet van Heesch

Dr. Margriet van Heesch (Vrij doctoraal Algemene Literatuurwetenschappen en Wijsbegeerte) promoveerde in 2015 op het proefschrift Ze wisten niet of ik een jongen of een meisje was: Kennis, keuze en geslachtsvariaties. Momenteel onderzoekt zij  de culturele analyse van Romantische Liefde, Seksualiteit en Gendertheorie. Haar colleges hierover zijn te volgen bij de afdelingen Antropologie, Sociologie en Literatuurwetenschap. Vandaag interviewt zij Persis Bekkering.

Leesadvies

Persis Bekkering geeft de volgende vragen mee voor tijdens het lezen:

  • De leidende vraag tijdens het schrijven van dit boek: hoe verhoudt perfectie zich tot kunst? Zeker in de klassieke muziek wordt gestreefd naar een zo perfect mogelijke uitvoering, maar wie échte perfectie bereikt, speelt, zoals Igor, zonder ziel. Als het dus niet om ware perfectie gaat, waar om dan wel?
  • De vraag is uitgebreid naar kunst in bredere zin. Ik vroeg me af: kunnen we op een andere manier denken en schrijven over kunst dan in termen van kwaliteit, dus in termen van hiërarchie? Waarom oordelen we altijd over een kunstwerk (goed, niet goed)? Is dat waar het om draait, of om iets anders?
  • Oftewel: wat is kunst nou eigenlijk? Geeft het boek daar een antwoord op?
  • De roman is door sommige critici beschreven als een boek over hoge kunst (en niet over het leven), de vraagstellingen zijn soms afgedaan als first world problems. Terwijl het boek voor mij juist een breed maatschappelijk probleem beschrijft en bekritiseert: de toenemende druk om te presteren onder laat-kapitalisme en de schrikbarende gevolgen daarvan. Ziet u dit wel of niet?
  • Spiegelingen, tegenstellingen en verdubbelingen. Het boek zit er vol mee. Een van die tegenstellingen: overdaad versus minimalisme. Igor is de overdaad zelve, terwijl Kiriko juist het minimale nastreeft. De stijl is ook overdadig. Hoe werkt dit door in het boek? 

Blijft u eten?

Na de lezing serveren wij, inmiddels traditioneel, een ‘clubschotel’ voor 15 euro.

Een heerlijke huisgemaakte schotel voor een vriendelijke prijs en de mogelijkheid op tijd te vertrekken. Leden ontvangen 15% korting

Programma 20 november

17:00 uur inloop
17:30 uur start Academische BoekenClub 
18:45 uur einde programma, gevolgd door diner en borrel

Samenwerking

De Academische BoekenClub is een samenwerking tussen Bureau Alumnirelaties van de UvA en de Amsterdamse Academische Club.

Amsterdamse Academische Club

  • Amsterdamse Academische Club (AAC)

    Oudezijds Achterburgwal 235 | 1012 DL Amsterdam
    +31 (0)20 525 1570

    Ga naar detailpagina

Gepubliceerd door  Amsterdamse Academische Club